Den som lyssnar på podcast ofta vet att det kan gå undan och snabbt hoppa mellan olika ämnen och nyheter som kanske inte alla lyssnare känner till. Med en ny app slipper du själv söka reda på den information som krävs för att hänga med.

”Acast” gör nämligen att podcastprogrammen får extramaterial. För den som lyssnar i mobilen dyker det upp bilder och länkar som förklarar olika ämnen i programmet.  – I stället för att du ska behöva ta upp mobilen och googla fram det som det pratas om, så dyker det upp automatiskt. Då blir upplevelsen bättre tror vi, eftersom du bjuds in i samtalet, säger Johan Billgren, teknisk chef på Acast.

 

När appen lanseras består extramaterialet av videor, bilder och länkar som dyker upp samtidigt som ett ämne diskuteras. Det är poddskaparna själva som väljer ut och lägger till materialet. Acast kommer dessutom att sälja annonser åt de poddare som väljer att finnas på appen. Intäkterna delas mellan poddaren och Acast. – Vi har annonser i början, i mitten och efter. Det är inte många sekunder per avsnitt, speciellt inte jämfört med den tid som ofta går åt till långa sponsorbudskap idag, säger Johan Billgren.

 

Intervjupodden ”Värvet” och humorpodden ”Till slut kommer någon att skratta” är exempel som kommer att finnas på Acast redan från början.

 

Detta är en podcast:
Podcast eller podradio kan mest liknas vid radioprogram som distribueras i avsnittsform på nätet. Lyssnare kan prenumerera på olika podcast och sedan lyssna på dessa i mobilen.
 
Fenomenet har exploderat i Sverige under det senaste året och populära podcast är exempelvis ”Filip & Fredriks podcast”, intervjuprogrammet ”Värvet” och ”Alex & Sigges podcast”.