- Happy Halloween önskar radiogodis.se! -


- Dags att ställa tillbaka klockan till normaltid! -

Nu under helgen är det åter dags att vrida tillbaka klockan och gå över till normaltid - eller "vintertid" som en del föredrar att säga.

 

Klicka på klockorna här nedan för att lyssna på ett reportage från Vetenskapsradion från 1994 om varför vi drar klockan fram och tillbaka...

 

 


- Heldigitala radiokanaler växer i Storbritannien! -

Radiostationer som saknar FM-sändare fortsätter att växa i Storbritannien. I den senaste mätningen från Rajar har åtta sådana heldigitala kanaler mer än en miljon lyssnare i veckan.

 

BBC 6 Music, som spelar rock och alternativ musik, är sedan en tid större än BBC Radio 3 och ökar i mätningen sin publik med 7 procent till den nya rekordnivån 2,342 miljoner lyssnare i veckan. Därefter följer talkanalen BBC Radio 4 Extra (2,043). Största kommersiella digitalradio är Bauer Medias dansoldies-kanal Kisstory med 1,611 miljoner lyssnare. Mer än en miljon lyssnare har även BBC Radio 5 Live Sports Extra, Absolute 80s, Smooth Extra, Planet Rock och BBC 1xtra.

 

Det digitala lyssnandet i Storbritannien står nu för 45,5 procent av alla lyssnartimmar. Det är en uppgång med 3,6 procentenheter sedan förra året. DAB är den största digitala plattformen med 32,3 procent (+4,6), medan webbradio har 8,0 procent (+1,1) och digital-TV 5,2 procent (+0,2). I åldersgrupperna upp till 44 år är det digitala lyssnandet nu större än det analoga. 57 procent av hushållen i Storbritannien äger åtminstone en DAB-mottagare, vilket är 3,3 procentenheter mer än förra året.

 

BBC Radio 2 är fortfarande Storbritanniens överlägset största radiostation med 16,7 procent (-0,5 sedan förra mätningen) av den totala lyssnartiden. BBC Radio 4, som motsvarar P1 i Sverige, har 11,8 procent (-0,1). Trea är Global Radio-ägda Heart med 6,2 procent (+0,2), som är något större än BBC Radio 1 med 6,0 procent (+0,3). Därefter följer Capital med 4,2 (+0,1), Classic FM med 3,5 (0), BBC Radio 5 Live med 3,5 (-0,4), Smooth med 3,4 procent (-0,3), Kiss med 3,0 (+0,1) och BBC 6 Music med 2,1 (0).

 


- Lyssnarsiffror för svensk radio vecka 41! -


- Radiostationen "Svensk Pop" ger utrymme till osignad musik! -

Bauer Medias Stockholmsstation "Svensk Pop" har sedan september ett samarbete med Spinnup, som hjälper okontrakterade artister.

 

Spinnup gör det möjligt för artister utan kontrakt att få sin musik publicerad på Spotify och andra streamingtjänster. Dessutom bedömer talangscouter musiken. Under rubriken "Osignad Svensk Pop" ger radiostationen Svensk Pop utrymme åt ny svenskspråkig musik på Spinnup.

 

”Varje månad tar vi fram en lista på tio osignade låtar. Varje vardagsmorgon 06.45 spelar vi en av låtarna och presenterar den lite närmare. Lyssnarna kan lyssna på alla låtar och rösta via hemsidan. I slutet av varje månad så vinner den av låtarna som fått flest röster. Vinnaren blir intervjuad på Svensk Pop och vi adderar låten till vår playlist” det berättar Svensk Pops programchef Thomas Hansen.

 

Spinnup har dessutom just nu en kampanj som gör att artister kan ladda upp en svenskspråkiga låt gratis genom att använda en särskild Svensk Pop-kod.

 

Den första vinnaren av Osignad Svensk Pop var Tobbe Daun med låten Vad lider du av. Nästa vinnare utses den 31 oktober.

 

Universal Music, som äger Spinnup, är en av Svensk Pops just nu fyra premiumsponsorer. De andra är Tallink Silja, Sverigelotten och Offerta.

 

Klicka på Svensk Pop-ikonen här nedan för att komma till stationens hemsida!

 


- Närradion i Västerås (FMiV) räddas från nedläggning! -

Efter turbulens med avhoppade styrelseledamöter, extra medlemsmöten, akut ekonomisk kris och risk för nedläggning så har närradion i Västerås landat på fötter.

 

För två månader sedan fanns det stor risk att FMiV, Folkrörelsernas Medieförening i Västerås, skulle gå i graven. Den styrelse som tagit över innan sommaren såg akuta ekonomiska problem och ingen möjlighet att fortsätta.

 

Men nu har en ny styrelse tagit över och ekonomin ser ljus ut, det berättar den nye styrelseordföranden och ansvarige utgivaren Jesper Lange.

 

– Föreningar ställer upp med extra bidrag och så har vi säkrat upp med några privata lån om det blir nödvändigt, så ekonomin är på torra land nu, säger han.

 

Enligt Jesper Lange finns ett likviditetsunderskott på 41 000 kronor fram till den första februari nästa år, men det har föreningen finansiering för. Han säger att budgeten för 2017 visar på ett överskott med 50 000 kronor.

 

Orsaken till de ekonomiska problemen som föreningen hade tidigare i år är enligt honom att gamla skulder på 120 000 kronor betalades av i för snabb takt.

 

– Hade man haft en lite lugnare takt så hade vi faktiskt aldrig haft en likviditetskris, menar Jesper Lange.

Jesper Lange säger också att krisen på sätt och vis varit nyttig och inneburit ett uppvaknande.

 

– Jag tror att det positiva i en kris är att folk plötsligt upptäcker vad det är de kan förlora och då kommer det lite jävlar anamma och det känns väldigt bra nu, säger Jesper Lange till P4 Västmanland.

 

Närradions nye ordförande Jesper Lange i radiostudion i Västerås.
Foto: Kristin Axinge Jaslin/Sveriges Radio.

- Senaste upplagda programmen i radiogodis.se arkiv vecka 43! -

Skivor från Vetlanda med Lars-Göran Frisk 951202

Skivor från Vetlanda med Lars-Göran Frisk 951209

Skivor från Vetlanda med Lars-Göran Frisk 951216

Skivor från Vetlanda med Lars-Göran Frisk 951230

 

Eldorado med Kjell Alinge 2011-06-02

Eldorado med Kjell Alinge 2011-06-09

 

Eldorado med Kjell Alinge 2011-08-25

 

Lätt ton i radions yngre dar - William Lind och Varietéorkestern från 1958 (801105)

Bandverkstan - Carl Törnqvist kåserar om filmskådespelaren och operasångaren Mario Lanza 851207

Det bästa av det mesta på Malmö Stadsteater - Operett! Musical! Opera! (Sixten Nordström SVT) 801031

 

Klicka på rullbandspelaren här nedan för att komma till Radiogodis arkiv!

 

 
Tack säger vi till Ingvar Hjalmarsson för "Skivor från Vetlanda", "William Lind och Varietéorkestern", "Carl Törnqvist kåserar om filmskådespelaren och operasångaren Mario Lanza" samt "Det bästa av det mesta på Malmö Stadsteater"!
Tack också till Klas Öster för "Eldorado med Kjell Alinge"   :)

- Julkalendern i Sveriges Radio 2016 heter "Lyckoborgen"! -

Huvudpersonen Sasha, 9 år, öppnar en julklapp som egentligen inte är till henne. I paketet ligger en snöglob som suger in henne till den magiska Lyckoborgen - ett alldeles speciellt ställe där all lycka i hela världen tillverkas...

 

Medverkande är bland andra Jonas Malmsjö, Stina Ekblad, Christina Schollin, David Hellenius och Pernilla Wahlgren. Pernilla Wahlgren spelade en av huvudkaraktärerna redan i Sveriges Radios Julkalender 1984 "Kul-Änglarna".

 

Lyckoborgen sänds i P4 med start 1 december och kan höras 06.50 och 18.35 (helger och julafton 09.50 och 13.03). På webben och i Play-appen släpps avsnitten 06.00.

 

Läs och hör mer om årets Julkalender genom att klicka på bilden här nedan!

 


- Lokala "pushnotiser" från Sveriges Radio! -

Sveriges Radio inledde nu i veckan ett försök med pushnotiser från sina lokala P4-kanaler.

 

I försöket ingår de sex P4-kanalerna P4 Västernorrland, P4 Värmland, P4 Stockholm, P4 Kronoberg, P4 Skaraborg och P4 Halland. På sikt kommer fler kanaler att ingå.

 

Genom att aktivera lokala pushnotiser i sin mobiltelefon så får användaren meddelande vid stora nyhetshändelser, med en länk till radiosändningen. Funktionen finns i en ny version av appen Sveriges Radio Play för Iphone och Android.

 

Tidigare i år infördes även en funktion för att skicka ut viktigt meddelande till allmänheten (VMA) i Play-appen.

 


- Senaste upplagda programmen i radiogodis.se arkiv vecka 42! -

Radio City 105,9 live från Café Opera 940204

Radio City 105,9 live från Café Opera 940212

 

Little Mike & The Sweet Soul Music Band live (SVT/Radio Stockholm 861222)

 

Skivor från Vetlanda med Lars-Göran Frisk 951104

Skivor från Vetlanda med Lars-Göran Frisk 951111

Skivor från Vetlanda med Lars-Göran Frisk 951118

Skivor från Vetlanda med Lars-Göran Frisk 951125

 

Eldorado med Kjell Alinge 2011-05-05

Eldorado med Kjell Alinge 2011-05-12

Eldorado med Kjell Alinge 2011-05-19

Eldorado med Kjell Alinge 2011-05-26

 

Välkommen till Eric Öst (Gnesta-Kalle 77xxxx)

Gunnar Turesson - Kent Finell i möte med musikskaparen 2000-06-23

Jules Sylvain 100 år - ett program av Paul Zyra 2000-06-12

Eldeman i P2 (minnesprogram om Per Grundén) 2011-02-20

 

Klicka på rullbandspelaren här nedan för att komma till Radiogodis arkiv!

 

 
Tack säger vi denna vecka till Peter Menzel som gett oss de båda programmen från "Radio City"!
Tack också till Klas Öster för "Eldorado med Kjell Alinge"!
Och tack till Ingvar Hjalmarsson som denna gång inte bara bidragit med "Skivor från Vetlanda", utan också "Välkommen till Eric Öst", "Gunnar Turesson", "Jules Sylvain 100 år" och "Eldeman i P2"!   :)
 
Slutligen vill vi tacka Claes Larsson som gett oss ett lite speciellt program, nämligen "Uppe-sittar-kväll i Radio Stockholm" den 22 december 1986. I programmet hör vi "Little Mike & The Sweet Soul Music Band" live på Restaurang Karlsson i Stockholm. En inspelning som gjordes den 5 december 1986 i samarbete med SVT. (detta ska ha varit bandets sista liveframträdande innan bandet lades ner)
Programledare för uppe-sittar-kvällen på Radio Stockholm är Staffan Dopping, och han gästas av bland andra Claes "Clabbe" af Geijerstam, som ju också var en av medlemmarna i Little Mike & The Sweet Soul Music Band.   :)

- Lyssnarsiffror för svensk radio vecka 40! -


- DAB-bolagen får uppskov till den 1 oktober 2017! -

Bolagen som har tillstånd att sända DAB får nu ytterligare ett uppskov med starten. Det nya datumet som gäller är nu 1 oktober 2017.

 

I juni beslutade Myndigheten för Press, Radio & TV (MPRT) att flytta fram starten till 1 januari 2017. Anledningen var då att det inte kommit något besked om en eventuell digitalisering av radion och att det därför var oklart både om och när en sådan övergång kan ske. MPRT konstaterar nu att ett sådant besked ännu inte har kommit.

 

”Något ytterligare från Regering eller Riksdag har inte lämnats sedan myndigheten fattade sitt beslut i juni 2016. Det är därför fortfarande oklart både om och när en eventuell övergång till digitala sändningar kan ske. Myndigheten finner att det med hänsyn till den rådande situationen finns skäl att skjuta upp sändningsstarten till den 1 oktober 2017” skriver MPRT i sitt beslut.

 

Senareläggningen av sändningsstarten innebär också att villkoren om täckningsgrad och etappvis utbyggnad ändras. Minst 35 procent av befolkningen i Sverige ska nås den 1 april 2018, 50 procent 1 april 2019 och 70 procent 1 april 2020.

 

Villkoren gäller till och med den 30 september 2017, då en förnyad prövning görs.

 


- Senterpartiet vill senarelägga FM-släckning i Norge! -

Senterpartiet kommer att lägga fram ett förslag i det norska Stortinget om att senarelägga släckningen av FM-sändningarna. Det säger Janne Sjelmo Nordås, som representerar Nordland, till NRK.

 

”Alltför många berättar om dålig DAB-täckning och därför bör vi skjuta fram släckningen av FM-nätet. Radion har en viktig beredskapsfunktion och om många inte får in DAB eller har så dålig kvalitet att de inte kan lita på täckningen så har vi ett allvarligt problem” säger Janne Sjelmo Nordås till NRK.

 

Øyvind Vasaasen, som sköter DAB-frågorna på NRK, kritiserar beskedet från Senterpartiet.

 

”Vi kritiserar att hon gör så här och skapar osäkerhet kring teknikskiftet som är krävande för alla som arbetar med det - och också för publiken” säger Øyvind Vasaasen.

 

FM-släckningen, som gäller rikstäckande radiostationer och stationer i de största städerna, inleds enligt planerna i Nordland i januari och avslutas i december nästa år.

 


- Gemensam och rikstäckande kampanj för MTGs radiostationer! -

För första gången gör MTG en gemensam och rikstäckande marknadsföringskampanj för sina radiostationer.

 

Kampanjen har producerats internt på radions marknadsavdelning och använder den grafiska profil som tagits fram för onlineplattformen "I Like Radio". Den kommer att synas i hela Sverige i en mängd marknadsföringskanaler: utomhus, kollektivtrafik, digitala skyltar, print, online, direktreklam, affischering, vykortoch sociala medier.

 

”Det är första gången vi gör en gemensam kampanj för samtliga varumärken genom att positionera respektive station med den starkaste artisten i varje musikinriktning. Vi är oerhört glada att världens största artister väljer att samarbete med oss i denna kampanj”, det berättar Anders Sjöland som är marknadsdirektör för radio på MTG.

 

De nystartade stationerna Power Hit Radio och Star FM får i och med kampanjen sina första stora marknadsföringskampanjer. Artisterna som syns är Drake (Power Hit Radio), Madonna (Star FM), Justin Timberlake och David Guetta (Rix FM), Adele (Lugna Favoriter) och Ghost (Bandit Rock).

 

Arbetsgruppen som tagit fram kampanjen består vid sidan av Anders Sjöland av Sebastian Voght (marketing manager för Rix FM och Lugna Favoriter), Anders Mannio (marketing manager för Bandit Rock, Star FM och I Like Radio), Beatrice Söderman (marketing manager för Power Hit Radio) samt art directorn Jessica R Larsson.

 


- Senaste upplagda programmen i radiogodis.se arkiv vecka 41! -

Skivor från Vetlanda med Lars-Göran Frisk 951007

Skivor från Vetlanda med Lars-Göran Frisk 951014

Skivor från Vetlanda med Lars-Göran Frisk 951021

Skivor från Vetlanda med Lars-Göran Frisk 951028

 

Eldorado med Kjell Alinge 2011-04-07

Eldorado med Kjell Alinge 2011-04-14

Eldorado med Kjell Alinge 2011-04-21

Eldorado med Kjell Alinge 2011-04-28

 

Tillbaka till 60-talet med Anders Thyrell 2012-05-17 

Tillbaka till 60-talet med Anders Thyrell 2012-05-24

Tillbaka till 60-talet med Anders Thyrell 2012-05-31

 

Tillbaka till 60-talet med Anders Thyrell 2012-06-14

Tillbaka till 60-talet med Anders Thyrell 2012-06-21

 

Tillbaka till 60-talet med Anders Thyrell 2012-09-06

Tillbaka till 60-talet med Anders Thyrell 2012-09-20

Tillbaka till 60-talet med Anders Thyrell 2012-09-27

 

Tillbaka till 60-talet med Anders Thyrell 2012-10-04

Tillbaka till 60-talet med Anders Thyrell 2012-10-11

 

Klicka på rullbandspelaren här nedan för att komma till Radiogodis arkiv!

 

 
Tack säger vi till Ingvar Hjalmarsson för "Skivor från Vetlanda"!
Tack också till Klas Öster för "Eldorado med Kjell Alinge"!
Och slutligen tack till Anders Thyrell för programmet "Tillbaka till 60-talet" där alltså Anders Thyrell själv är programledare!   :)

- Lyssnarsiffror för svensk radio vecka 39! -


- 128 ansökningar om att få sända regional DAB-radio i Frankrike! -

Det har kommit in totalt 128 ansökningar om att få sända DAB-radio i de franska regionerna Lille, Lyon, Dijon och Nancy.

 

Varje region har plats för 13 kanaler, med ytterligare 26 kanaler för lokala sändningar kring Lille, Lyon och Strasbourg (i Nancy). Dessutom finns varsin multiplex med 13 platser i ytterligare tolv mindre lokala områden.

 

Störst är intresset för att sända i hela regionerna och lokalt i Lille, Lyon och Strasbourg. 34 har ansökt om de 13 lediga platserna i Lille-regionen, 45 i Lyon-regionen och 34 i Strasbourg-regionen. 45 har ansökt om att få sända lokalt i Lille, 53 i Lyon och 37 i Strasbourg.

 

Alla som vill sända får alltså inte plats i dessa områden. Detsamma gäller Mâcon-Cluny i Dijon, där det finns 15 sökande för endast 13 platser. Fullt blir det också i Douai (Lille), Bourg-en-Bresse och Borugoin-Jallie (Lyon), Mulhouse och Colmar-Munster (Nancy). Däremot finns det utrymme för fler stationer i Valencienne, Dunkerque och Calais (alla i Lille-regionen), Tarare (Lyon) samt Hagenau och Sélestat (Nancy).


- Teracom och Bauer vill ta hand om DAB-nät i Danmark! -

Teracom och Bauer har skickat in varsin ansökan om att bli ”gatekeeper” för reklamradions DAB-nät i Danmark.

 

Gatekeepern ska bygga upp och driva nätet ”DAB-blok 1″ från 1 oktober nästa år och väljer även ut vilka stationer som ska finnas med. En liknande modell används i Storbritannien och Norge. Sändningarna ska ske med DAB+ och nå 80 procent av befolkningen med inomhusmottagning.

 

Radio- og TV-nævnet kommer nu att utvärdera ansökningarna och väntas komma med ett beslut innan årets slut. Vinnaren utses genom en ”skönhetstävling” som utgår från ansökarnas erfarenhet när det gäller att etablera och driva radio- och TV-nät, affärsmässig kompetens och ansökarnas planer för hur sändningsutrymmet ska utnyttjas.

 

Klicka på den danska radion här nedan för att ta del av ett pressmeddelande från Radio- og TV-nævnet!


- Den norska regeringen säger nej till höjd radio- & TV-avgift! -

Den norska regeringen vill inte höja radio- & TV-avgiften (kringkastingsavgiften). NRK föreslog i våras en ökning av avgiften med 30 kronor per år eller 1,2 procent. Men den borgerliga regeringen väljer i den budget som presenterades nu i veckan att låta avgiften ligga kvar på samma nivå som i år.

 

”Det är inte nödvändigt att höja kringkastingsavgiften nu. Kringkastingsavgiften till NRK har ökat mer än den generella prisökningen de senaste tio åren, samtidigt som antalet licensbetalare har stigit” det säger kulturminister Linda Hofstad Helleland i ett pressmeddelande från den norska regeringen.

 

Avgiften har stigit med 664 kronor per år från 2006 till 2015. Det är dubbelt så mycket som konsumentprisindex har gått upp. Under samma period har antalet licensbetalare ökat med         227 000. Det gör att anslaget till NRK har gått upp med 51,1 procent, skriver regeringen.

 

”NRK har genomfört flera effektiviseringar och besparingar under de senaste åren. Intäktsutvecklingen och effektiviseringarna gör att det finns ett ekonomiskt handlingsutrymme för att vidareutveckla NRK inom nuvarande utgiftsramar” menar Linda Hofstad Helleland.

 

Men NRK-chefen Thor Gjermund Eriksen säger att en utebliven ökning av anslaget kommer att få konsekvenser för NRKs utbud.

 

”NRK har inte bett om en så låg avgiftsökning på flera decennier. I de 30 kronorna ingick en effektivisering på över 50 miljoner kronor. Dessutom har vi de senaste åren effektiviserat med 350 till 400 årsverk. Det här får konsekvenser för vad vi erbjuder publiken. Det är helt enkelt så att vi får ett mindre utbud för mindre pengar. Det här förslaget betyder att vi måste rationalisera med totalt över 100 miljoner kronor 2017. Hur det drabbar utbudet är det givetvis för tidigt att säga något om” säger Thor Gjermund Eriksen.

 

Kringkastingsavgiften är på 2 577 kronor plus moms. En ökning med 30 kronor skulle enligt NRKs beräkningar betyda 60,8 miljoner mer till NRK nästa år. Förra året steg avgiften med 25 kronor och i år med 45 kronor.

 

I budgeten ingår även ett extra tillskott på 5,2 miljoner till digitaliseringen av lokala radiostationer.

 


- Senaste upplagda programmen i radiogodis.se arkiv vecka 40! -

Pop 69 med Lennart Wretlind 690530

Pop 69 med Lennart Wretlind 690603

 

Skivor från Vetlanda med Lars-Göran Frisk 950819

 

Skivor från Vetlanda med Lars-Göran Frisk 950902

Skivor från Vetlanda med Lars-Göran Frisk 950909

Skivor från Vetlanda med Lars-Göran Frisk 950916

Skivor från Vetlanda med Lars-Göran Frisk 950923

Skivor från Vetlanda med Lars-Göran Frisk 950930

 

Eldorado med Kjell Alinge 2011-03-03

Eldorado med Kjell Alinge 2011-03-10

Eldorado med Kjell Alinge 2011-03-17

Eldorado med Kjell Alinge 2011-03-24

Eldorado med Kjell Alinge 2011-03-31

 

Klicka på rullbandspelaren här nedan för att komma till Radiogodis arkiv!

 

 
Tack säger vi denna vecka till Johan Bjerke som gett oss "Pop 69 med Lennart Wretlind"!
Tack också till Ingvar Hjalmarsson för "Skivor från Vetlanda"!
Och slutligen tack till Klas Öster som gett oss "Eldorado med Kjell Alinge"!   :)

- Lyssnarsiffror för svensk radio vecka 38! -


- Webbradiolyssnandet ökar inte längre! -

6,7 procent lyssnar på webbradio en genomsnittlig dag, det enligt statistik från Kantar Sifo som publiceras i rapporten Mediekonsumtion 2016 från Myndigheten för press, radio och TV (MPRT).

 

Resultatet innebär att webbradion inte har vuxit sedan 2014, då motsvarande siffra från Kantar Sifo var 6,6 procent. Som webbradio räknas direktsänd radio, men inte efterlyssning.

 

Starkast är webbradion i åldersgruppen 35-49 år, där i genomsnitt 9,5 procent per dag lyssnar. 4,2 procent lyssnar i gruppen 9-19 år, 10,3 i 20-34 år, 5,3 i 50-64 år och 2,0 i 65-69 år. Poddradio används av 2,9 procent varje dag. Flest (6,3 procent) nås i åldersgruppen 20-34 år. Veckoräckvidderna är 18,5 procent för webbradion och 10,5 för poddradion.

 

I rapporten redovisas också de största poddarna enligt Orvesto-undersökningen. Överlägset störst är P3 Dokumentär med 761 000 lyssnar, före Alex & Sigge med 202 000 och Värvet med 192 000. Övriga poddar med mer än 100 000 lyssnare är The Filip och Fredrik Podcast med 171 000 och Fredagspodden med Hanna & Amanda med 118 000.

 

När det gäller radion skriver MPRT även att lyssnandet är relativt stabilt över tid. Färre lyssnar på traditionell radio (minus 6 procentenheter sedan 2010), men under samma tid har webbradio, och särskilt efterlyssning och poddar, ökat i popularitet. Lyssnandet är minst i den yngsta åldersgruppen – 12-29 år. Men den yngsta åldersgruppen är också den enda där lyssningen har ökat sedan 2014.

 

Myndigheten för press, radio och TV konstaterar i rapporten att mediekonsumtionen har blivit mer personligt anpassad och dessutom att mobilen blivit allt viktigare. I den yngsta åldersgruppen är internet nu lika viktig som alla andra medier tillsammans.

 

”Allt mer av vår mediekonsumtion sker på den enhet vi alltid bär med oss, telefonen. Det innebär att vi till exempel kan läsa nyheter, titta på klipp, vara sociala och lyssna på musik när vi önskar. De så kallade traditionella medierna når färre och tiden som spenderas på dem minskar samtidigt som användningen av medier online ökar. Fortfarande spenderar personerna i åldersgruppen 9 till 79 år sin medietid till övervägande del på traditionella medier, men hos de yngre har tiden för konsumtion online redan passerat tiden för traditionella medier” skriver MPRT i ett pressmeddelande.

 


- DAB-tillvärkaren Pure får ny ägare! -

Pure, som är världens största tillverkare av DAB-mottagare, säljs till det österrikiska investmentbolaget Aventure.

 

Brittiska Imagination Technologies gick ut med att Pure var till salu i början av året och affären med Aventure slutförs nu. Aventure har ingen tidigare erfarenhet av hemelektronikbranschen.

 

Pure startades 2002 och har 65 anställda. Inga arbetstillfällen ska gå förlorade som en följd av affären, enligt ett pressmeddelande som även nämner att Pures försäljning har ökat. Under det senaste året har Pure genomgått en omorganisation för att fokusera på sin huvudverksamhet radiomottagare.

 

”Vi siktar på tillväxt och under Aventures paraply kan vi lyckas. DAB+ har en spännande framtid i Europa och Pure är ett ledande varumärke på en växande marknad som drivs av den geografiska spridningen av DAB och digitaliseringen” det säger Pure-chefen Paul Smith i pressmeddelandet.

 


RSS 2.0